Ontdek jouw talenten!
Wacht niet tot de storm voorbij is... maar leer dansen in de regen.
Gestrand... en dan?
Je hoeft niet te springen om vrolijk te zijn, als je maar veerkracht hebt.
Laat je angst achter je...
Jij bepaalt jouw eigen weg
Geloof in jouw dromen

Uit onderzoek is gebleken dat 80% van de mensen maar 30% van hun longcapaciteit gebruikt. Door de stress die wij in het dagelijks leven ervaren, gaan wij hoger en oppervlakkiger ademen, i.p.v. laag en in onze buik. Onze organen én hersenen krijgen op deze manier een stuk minder zuurstof om hun werk goed te kunnen doen. Ademen is daarom ook een proces van het hele lichaam en de geest.

Immuunsysteem
Ademen is iets wat vanzelf hoort te gaan en gelukkig is dat in de meeste gevallen ook zo. Je pompt dan voldoende zuurstof rond, waardoor je je meer ontspannen zult voelen én tegelijkertijd versterk je je immuunsysteem. Pas als ademen moeilijk gaat, merk je hoe belangrijk vrij ademen is en hoe vermoeiend het is om de adem te moeten halen.

Klachten
Door onjuist ademen kunnen klachten ontstaan zoals hoofdpijn, buikpijn en rugpijn, concentratie-, slaap- en zindelijkheidsproblemen en zelfs gevoelens van angst en onzekerheid.

Het is niet voor niets dat ik tijdens mijn yogalessen niet meer opschrik van luid darmgeborrel of een geluid dat zijn oorsprong daar vandaan heeft... Dat zijn de momenten waarop wij ons bewust overgeven aan onze ademhaling. Hierdoor krijgen mede onze darmen de ruimte om hun werk goed te kunnen uitvoeren wat de spijsvertering en de doorstroming in onze buik bevordert.

Pas vanaf een jaar of zes is het zinvol om aandacht te besteden aan de ademhaling van je kind. Onder de 6 jaar is het heel natuurlijk dat deze kinderen sneller ademhalen. Kinderen met veel onrust in hun lijf ademen altijd te snel. Kinderen die een te langzame ademhaling hebben zijn eerder geneigd rustig in een hoekje te gaan zitten en zich bijna onzichtbaar te maken. Daarnaast ademen veel kinderen door de mond in plaats van door de neus, wat mogelijk een oorzaak kan zijn voor vele KNO-problemen. Veel kinderen in mijn praktijk ademen verkeerd en dit heeft natuurlijk invloed op de manier waarop zij in hun vel zitten.
 

Ademtips
Er zijn een aantal simpele oefeningen die je met je kind kunt doen om de ademhaling te verbeteren. Het is daarbij belangrijk dat jouw kind leert dat de buik daarvoor het beste plekje is.

  • Speel ‘blaasspelletjes’ m.b.v. een rietje en lichte voorwerpen zoals veertjes en pingpongballetjes. Deze materialen lenen zich goed voor het opzuigen en verplaatsen of door weggeblazen te worden. Op die manier kun je leuke wedstrijdjes spelen met een heus ‘blaasparcour’. 
  • Vul een bak met lauw water en zeepsop en blaas samen een heleboel grote bellen!
    Dit kan ook op een vlakke ondergrond gedaan.
  • Koop een stukje slang bij de bouwmarkt en gebruik deze in een lege petfles of tijdens het badderen. Onze kinderen konden zich hier altijd tijden lang mee vermaken!

Een rietje helpt om de adem beter onder controle te houden en kan ook helpen bij een ‘open-mond-ademhaling’. Hiervoor kun je ook een ‘Hoeihoeikus’ gebruiken die je tussen je lippen klemt en welke een leuk geluid ten gehore brengt op het moment dat je er doorheen blaast.

  • Bellenblazen voor de wat gevorderde blazers.
  • Leg een warme hittepit op de buik van jouw kind en daarop de lievelingsknuffel. Het is de bedoeling dat de knuffel moet gaan bewegen. De buik kan dit doen door bij de inademing omhoog te gaan en bij de uitademing weer omlaag. In plaats van de hittepit en de knuffel, kun je hiervoor natuurlijk ook gewoon de handen gebruiken.
  • Yoga oefeningen voor kids zijn natuurlijk geweldig om te doen. Hiervoor zijn er allerlei leuke kaarten op de markt gebracht zoals de kaartenset 'Ademspelkaarten voor kinderen' van Helen Purperhart of die van Monique Thoonsen met haar 'Wiebelen en friemelen hulpkaarten'.
     

Heel veel plezier met de bewuste ademmomentjes!