Ontdek jouw talenten!
Wacht niet tot de storm voorbij is... maar leer dansen in de regen.
Gestrand... en dan?
Je hoeft niet te springen om vrolijk te zijn, als je maar veerkracht hebt.
Laat je angst achter je...
Jij bepaalt jouw eigen weg
Geloof in jouw dromen

Op een sterk visuele en zintuiglijke manier de wereld beleven heeft voor- én nadelen.

Waar 'kind' staat, kan ook volwassene worden gelezen.  .

Beelddenkers zijn mensen die een dominante rechterhersenhelft hebben, het is de hersenhelft die verantwoordelijk is voor onze creativiteit, ons gevoel en de taal: de kant van het beleven...,maar het is ook een vorm van intelligentie, ook wel visueel-ruimtelijk genoemd. De psycholoog Gardner introduceerde in 1983 de meervoudige intelligentie theorie. “Het gaat er namelijk niet om hoe intelligent je bent, maar om hoe je intelligent bent”. Deze theorie komt erop neer dat ieder mens over acht verschillende intelligenties beschikt. Doordat bij iedereen weer andere intelligenties sterk ontwikkeld zijn, krijg je verschillende soorten slimheid. Dit geldt ook voor kinderen. Ieder kind is ‘slim’ en ‘knap’, alleen op verschillende gebieden.

We vinden dan ook veel beelddenkers onder o.a. architecten, kunstenaars, hoveniers, musici, etc. Deze groep beschikt mede over een groot voorstellingsvermogen en dit laatste zorgt er vaak voor dat deze mensen langer doen over het geven van een antwoord. Beelddenkers gebruiken dezelfde manier van informatieverwerking als woorddenkers, maar zetten daarbij ook hun zintuigen in. Vergelijk het maar met de reis naar een vakantiebestemming.

Zo gaan een woorddenker - waar ons onderwijs voornamelijk op ingericht is - en een beelddenker samen op vakantie. Zij reizen apart van elkaar, maar de bestemming is hetzelfde. De woorddenker neemt de tolwegen en komt als eerste aan op de vakantiebestemming. De beelddenker echter gaat al snel van de tolweg af, omdat hij in de verte een zonnebloemveld heeft ontdekt waar hij altijd al tussen heeft willen staan. De voorbijganger die hij heeft gevraagd om een foto te nemen, nodigt hem spontaan uit voor een goed glas wijn. Eenmaal weer in de auto komt de beelddenker nog een heerlijk geurend lavendelveld tegen en neemt meteen wat lavendel mee om in de geurzakjes te stoppen. Kastelen met een boeiende historie, leuke winkeltjes, straatmuzikanten... aan alle zintuigen wordt voldaan, maar door al deze ervaringen duurt het aankomen op de vakantiebestemming een stuk langer...

Bij aankomst op de gezamenlijke vakantiebestemming is de woorddenker geïrriteerd: het is ook altijd hetzelfde met de beelddenker! Toch luistert hij 's avonds met veel plezier naar alle verhalen die de beelddenker onderweg heeft meegemaakt.

En nu weer terug naar de realiteit: school. Soms komt er minder uit een leerling dan ouders en school verwachten. De leerkracht kan er de vinger niet goed opleggen: het betreft een slimme ondernemende leerling, vol enthousiasme en creativiteit… maar de prestaties zijn toch niet zoals verwacht… het zou kunnen zijn dat het een beelddenkende leerling betreft.

Een beelddenker verwerkt ongeveer 32 beelden per seconde tegenover 4 woorden per seconde waarmee een woorddenker te maken heeft. Het is dus heel verklaarbaar waarom een beelddenker meer tijd nodig heeft voor zijn werk en anderzijds verloopt de inwinning van informatie zeer vlug. Ze weten het vaak echt wel, maar het komt er dikwijls niet op het juiste moment uit. Wat frustrerend!

Beelddenkende kinderen kunnen in hun eigen beelden wegdromen, ze worden dan ook snel als ‘dagdromers’ betiteld en als ongeconcentreerde wiebelaars. Iets uit je hoofd leren, ‘stampen’, is voor een beelddenker moeilijk: tafels, delen, spelling, leervakken; ook het leestempo, klokkijken en handschrift leveren vaak problemen op.

Kinderen die beelddenken lijken in de onderbouw goed mee te draaien, maar vanaf groep 3 ondervinden zij problemen bij het lezen, schrijven en/of rekenen. 
Hoe kan al dit bovenstaande, maar vooral: wat gebeurt er nu precies in de hersenen van een beelddenker en hoe kunnen we dit in balans brengen?
Tijdens een informatiebijeenkomst geef ik hier op een beeldende manier antwoord op.

de Jutter Coaching (geregistreerd IkLeerAnders coach). 

-Op dit moment staan er geen nieuwe data in mijn agenda gepland voor deze informatiebijeenkomst, maar ik vind het altijd erg leuk om te horen als er belangstelling is. Wie weet kunnen we samen een nieuwe data inplannen-.