Ontdek jouw talenten!
Wacht niet tot de storm voorbij is... maar leer dansen in de regen.
Gestrand... en dan?
Je hoeft niet te springen om vrolijk te zijn, als je maar veerkracht hebt.
Laat je angst achter je...
Jij bepaalt jouw eigen weg
Geloof in jouw dromen

Speelt de samenwerking van de ogen een rol bij de lees- leer- of gedragsproblemen van jouw kind?
​-Op deze vraag krijg je een antwoord met een visuele screening- 

Als je ergens naar kijkt, moeten jouw beide ogen naar hetzelfde punt kijken. Wanneer dit niet goed gebeurt, fixeer je (kijken) disparaat (niet goed). Dit betekent dat de hersenen de beelden van de beide ogen niet tot één enkel beeld kunnen samenvoegen, waardoor het zien onduidelijk wordt. We spreken dan van een fixatie disparatie en dit kan wazig zicht of onrustig gedrag veroorzaken (als je steeds maar bewegende beelden ziet, ga je vanzelf meebewegen om de beelden weer rustig te krijgen). 

Fixatie Disparatie

Bovenstaande afbeelding laat zien wat er gebeurt als de ogen niet goed samenwerken (Het linkeroog (geel) en het rechteroog (blauw) vormen in de ideale situatie het rode beeld. Als de ogen niet goed samenwerken, ontstaat tijdens het lezen bijvoorbeeld een situatie als in de onderste afbeelding:

 

Fixatie Disparatie

 

Deze manier van zien kan het leerproces behoorlijk belemmeren, want op het moment dat de ogen onjuist met elkaar samenwerken, leidt dit tot visuele stress. Deze stress uit zich vaak in een verzameling vage, maar voor het kind zeer vervelende klachten. Zelfs kinderen met een volledige gezichtsscherpte kunnen toch last hebben van een fixatie disparatie!


Klachten algemeen:
- Vermoeidheidsverschijnselen na inspanning
- Hoofdpijn met name boven de wenkbrauwen
- Branderige ogen
- Nekklachten
- Droge ogen
- Lusteloosheid

Klachten tijdens het sporten:
- Balans en evenwicht is verstoord
- Oog-handcoördinatie is uit balans
- Tijdens de balsport kan men niet goed timen en/of inschatten op welke plek in de ruimte   
  een bal aankomt

Klachten op school en/of in de praktijk:
- Slordig handschrift
- Traag leestempo
- Lezen niet leuk vinden
- Spellende manier van lezen
- Radende manier van lezen
- Vinger gebruiken tijdens het lezen
- Vermoeidheidsverschijnselen na het lezen
- Vinger gebruiken tijdens het lezen
- Hakkelig hardop lezen
- Moeite met begrijpend lezen (hoe langer de zinslengte hoe moeilijker)
- Scheef schrijven op een blanco vel papier
- Onregelmatige spaties/ruimtes tussen de geschreven woorden
- Te korte werkafstand (neus in het boek)
- Hoofdpijn bij kijken naar een beeldscherm
- Zeer beperkt ruimtelijk inzicht van getekende drie dimensionale lichamen op een plat vlak
- Scheef hoofd tijdens de studie

 

Verwarring met dyslexie
Kinderen met Fixatie Disparatie kunnen alleen met overmatige inspanning een scherp of stilstaand beeld zien. In de ochtend, als ze nog fris zijn, gaat het schoolwerk nog wel, maar naarmate de dag vordert wordt dat steeds lastiger. De kinderen krijgen vaak hoofdpijn en/of doen niet meer mee met de les. Andere kinderen laten onrustig gedrag zien en vertonen concentratieproblemen. Dit zijn mede kenmerken die overeenkomen met dyslexie, vandaar dat er kinderen zijn die een dyslexieverklaring krijgen, terwijl het eigenlijke probleem FD is. Het grote verschil tussen dyslexie en fixatie disparatie is echter dat fixatie disparatie relatief eenvoudig te behandelen is. Een FD correctiebril en/of visuele training kunnen er in veel gevallen voor zorgen dat kinderen weer mee kunnen komen en niet uitgeput uit de schoolbanken thuis komen.

Fixatie disparatie is een probleem van de oogsamenwerking, die grote gevolgen kan hebben voor het functioneren van het werk, school, in het verkeer en bij het sporten. Eigenlijk speelt het een rol bij alle dagelijkse activiteiten, omdat 80% van de informatie die ons bereikt via de ogen gaat.


TV uitzending over Fixatie disparatie vs dyslexie:


Tijdens de visuele screening onderzoek ik o.a. de samenwerking tussen de ogen en de oogspieren, de stand van de ogen, het dieptezicht, de oogvolgbewegingen en de ooghandcoördinatie. Mocht hier iets uitkomen, dan kan een doorverwijzing naar een kundige opticien/(functionele) optometrist aan de orde komen en zal er tijdens het verdere begeleidingstraject bewust aandacht aan de ogen gegeven worden. Het oefenen van de oogsamenwerking en onze primaire reflexen hebben veel met elkaar te maken en daarom zal ik deze twee altijd met elkaar combineren.


Mogelijk een doorverwijzing
Als duidelijk wordt dat er sprake is van het niet goed samenwerken van de ogen, dan verwijs ik u voor een compleet onderzoek door naar een opticien/orthoptist of naar een (functioneel) optometrist.
Deze zal de gezondheid van de ogen onderzoeken. Blijken de ogen gezond, dan volgt het verdere onderzoek waarbij gezichtsscherpte gemeten wordt en de kwaliteit van het samenwerken van de ogen bekeken wordt. Dit alles op basis van de voorgeschiedenis en de eventuele klachten die uw kind heeft met betrekking tot de ogen en het zien en de mogelijke problemen bij het lezen en leren.

NB.
Wanneer u het advies krijgt de ogen verder te laten onderzoeken, ligt de keuze uiteraard bij u.
De visuele screening is geheel vrijblijvend.

 

Functionele Optometrie
De functionele optometrie is een specialisatie binnen de eerstelijns oogzorg. Deze vorm van oogzorg is erop gericht oplossingen te vinden voor mensen die door een visueel probleem niet goed kunnen functioneren in het dagelijkse leven. Zien moet een automatisch proces zijn dat weinig inspanning kost.
 

Traject bij de Jutter Coaching

  • Visuele screening met behulp van anamneseonderzoek en biopteronderzoek
  • Visueel onderzoek vanuit MNRI®-Reflexintegratie en bijbehorend traject
  • Nazorg met behulp van voortgangstrajectkaarten


Er is een vragenlijst voor volwassenen en kinderen. Deze kan kosteloos worden opgevraagd: 

 

Uit ervaring met visuele training en/of de aangepaste bril is gebleken, dat cijfers plotseling omhoog kunnen gaan, achterstanden worden ingelopen, de leessnelheid bijtrekt richting ‘normaal’ voor de betreffende leeftijdsgroep, letters en rekenfuncties niet meer worden verwisseld, het werktempo en het concentratievermogen verbeteren, leerlingen weer meer zelfvertrouwen krijgen èn … met veel meer plezier naar school gaan!

NB.
Kinderen die een lui oog hebben, scheel kijken of een ander duidelijk oogprobleem hebben vallen niet onder de doelgroep voor een visuele screening. Zij worden door mij direct doorverwezen.